فایل یو

برترین جزوات آموزشی

فایل یو

برترین جزوات آموزشی

پایان نامه مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان


بخشی از مقدمه:
جامعه‌ی پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند. در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین، مبتکرین، صنعتگران و... است برای اداره سازمان‌های اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و آموزش جامعه به فکر و ذهن افراد خلاق نیاز است،  تا بتوان همگام و همپای پیشرفت جامعه به پرورش  افراد خلاق اقدام نمود.
بسیاری بر این عقیده‌اند که خلاقیت  امری ذاتی است و فقط خداوند این ودیعه خود را به عده‌ای از انسانها بخشیده و قابل آموزش و آموختنی نیست . عده‌ای با این عقیده مخالفند و ابراز می دارند خداوند به همه انسانها یکسان نعمت بخشیده این افراد (خلاقان) از این نبوغ خدادادی خود ، بیشترین بهره را برده‌اند و نیز معتقدند که خلاقیت صفت مشترک تمامی انسانها است که با پرورش آن می توان آن را از حالت رکود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد و بالعکس می‌توان خلاقیت را با آموزش ناصحیح و غلط از ریشه خشکاند. تحقیقات ادعای گروه دوم را تصدیق کرده و خلاقیت را صفت مشترک تمام انسانها دانسته ، اما مقدار و نوع خلاقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌دانند و هر انسانی به نوعی از خلاقیت خود بهره می‌برد یکی زیاد یکی کم(پیرخایفی،1376). این تحقیقات نشان داده است که رشد و پرورش خلاقیت از همان بدو تولد و دوران کودکی آغاز می‌شود و در دوران دبیرستان به مرحله شکوفائی خود نزدیک می‌شود. البته اگر این توانایی در انسان پرورش یابد تا پایان عمر به غنای والای علمی آن افزوده می‌شود.
پیرخایفی (1376) آموزش خلاقیت را امری حیاتی می‌داند که باید در سطوح مختلف تحصیلی به صورت همگانی انجام گیرد و این آموزش همگانی متضمن انعطاف پذیری ذهن ، توانمندی شخصیت انسان (پرورش روحیه‌ی استقلال و اعتماد به نفس) و ایجاد زمینه و بسترهای مناسب اجتماعی فردی و خانوادگی است. جدای از آموزش همگانی و عمومی آموزش ویژه نیز از ضروریات است . با آموزش ویژه، فکر به طور خاص در یک زمینه، مهارت مطلوب و مناسب را کسب می‌کندو به اصطلاح اهل علم تخصص می‌یابد. تفاوت اساسی موجود میان آموزش همگانی و آموزش ویژه این است که در آموزش همگانی فرد یاد می‌گیرد که چگونه در خدمت خود باشد و قابلیت‌های خود را بشناسد و  به استعدادهایش در زمینه‌های مختلف پی ببرد، امّا در پرورش ویژه فرد علاوه بر شناخت قابلیت‌های خود به خدمات اجتماعی نیز توجه می‌کند و یاد می‌گیرد که چگونه در خدمت جامعه باشد و خود را وقف اجتماع نماید. فرد به صرف داشتن اندیشه‌های خلاق ...

فهرست مطالب: 
فصل اول: کلیات    
1ـ1 مقدمه 
1ـ2 بیان مسئله 
1ـ3 اهمیت و ضرورت پژوهش 
1ـ4 اهداف پژوهش 
1ـ5 فرضیه‌های پژوهش 
1ـ6 تعاریف عملیاتی متغیرها 
 1ـ6 ـ1 نوع متغیرهای تحقیق 
 1ـ6 ـ2 مراحل اندازه‌گیری متغیرها 
 1ـ6 ـ 3 تعریف متغیرها 
فصل دوم: ادبیات پژوهش   
2ـ1 خلاقیت چیست ؟ 
2ـ2 تعریف خلاقیت 
2ـ3 روند شکل گیری خلاقیت 
2ـ4 خصوصیات افراد خلاق 
2ـ5 راه‌های پرورش خلاقیت 
2ـ6 موانع خلاقیت 
2ـ7 انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری
2ـ8 نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق 
2ـ9 محیط خانواده و تأثیر آن بر خلاقیت 
2ـ10 نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق
2ـ11 تأثیر مطالعه بر نوشتن خلاق 
2ـ12 نقش قصه‌گویی در پرورش نوشتن خلاق 
2ـ13 تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق
2ـ14 نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت
2ـ15 نقش بازی‌های کودکانه در پرورش خلاقیت 
2ـ16 تأثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق 
2ـ17 مروری بر تحقیقات انجام شده 
فصل سوم: روش پژوهش    
3ـ1 نوع تحقیق 
3ـ2 جامعه آماری و ویژگی‌های آن 
3ـ3 روش نمونه‌گیری و حجم نمونه 
3ـ4 ابزار گردآوری داده‌ها 
3ـ5 پایایی و روایی پرسشنامه‌ها 
3ـ5ـ1 پایایی و روایی آزمون خلاقیت
3ـ5ـ2 پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت
3ـ5ـ3 پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته
3 ـ 6  شیوه نمره‌گذاری آزمون‌ها 
3-6-1 نمره‌گذاری آزمون خلاقیت 
2-6-2 نمره‌گذاری آزمون انگیزه پیشرفت
3ـ7 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 
فصل چهارم: یافته‌های تحقیق    
4ـ1 یافته‌های توصیفی 
4ـ2 یافته‌های مربوط به فرضیه‌های تحقیق (آمار استنباطی)
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری    
5ـ1 بحث و نتیجه‌گیری 
5ـ2 پیشنهاد نظری و علمی پژوهش 
5ـ3 محدودیت‌های پژوهش 
منابع و مأخذ   
ضمائم
پرسشنامه شماره (1) پرسشنامه محقق ساخته 
پرسشنامه شماره (2) آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT)
پرسشنامه شماره (3) آزمون خلاقیت جمال عابدی
فهرست جداول
جدول شماره 3 ـ1 دامنه نمره خلاقیت 
جدول شماره 3 ـ2 دامنه نمره انگیزه پیشرفت 
جدول شماره 4 ـ 1 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی‌ها
جدول شماره 4 ـ2 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی‌های خلاق
جدول شماره 4 ـ3 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی های  عادی
جدول شماره 4 ـ4 توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی های  پسر به تفکیک خلاق و عادی
جدول شماره 4 ـ5 توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی‌های  دختر به تفکیک خلاق و عادی
جدول شماره 4 ـ6  توزیع فراوانی میزان علاقه‌مندی آزمودنی‌های  به امور فرهنگی هنری
جدول شماره 4 ـ7 توزیع فراوانی به خاطر آوردن دوران کودکی
جدول شماره 4 ـ8 توزیع فراوانی تداعی دوران کودکانه توسط بازی‌های کودکانه
جدول شماره 4 ـ9 توزیع فراوانی علاقه‌مندی پاسخگویان به بازی‌ها
جدول شماره 4 ـ10 توزیع فراوانی انجام دادن کارهای فرهنگی ـ هنری
جدول شماره 4 ـ11 توزیع فراوانی وضعیت تحصیلات اولیه آزمودنی ها
جدول شماره 4 ـ12 میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مطالعه کتاب و روزنامه
جدول شماره 4 ـ13 توزیع فراوانی میزان گذران اوقات فراغت آزمودنی ها
جدول شماره 4 ـ14 میزان علاقه‌مندی به شنیدن قصه و داستان
جدول شماره 4 ـ15 میزان خستگی نسبت به نوشتن دفتر خاطرات، یادداشت یا هر گونه تمرین نوشتاری
جدول شماره 4 ـ16 میزان تشویق پاسخگویان به انجام مهارت نوشتن
جدول شماره 4 ـ17 توزیع فراوانی شرکت در دوره‌های آموزش ویژه
جدول شماره 4 ـ18 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت انگیزه پیشرفت در دانش آموزان خلاق و عادی
جدول شماره 4 ـ19 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت خلاقیت در دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ20 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت تکرار و تمرین نوشتن در دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ21 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت مطالعه کتب غیر درسی در دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ22 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میانگین قصه گویی والدین و ... برای دانش آموزان خلاق و عادی
جدول شماره 4 ـ23  خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میزان تشویق و ترغیب دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ24 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت علاقه به بازی در دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ25 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی میزان اوقات فراغت دانش آموزان خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ26 خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت علاقمندی به فعالیت های هنری در دانش آموزان خلاق و عادی 

تعداد مشاهده: 1344 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 140

حجم فایل:285 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.