تجارت الکترونیکی به معنای انعقاد قـرارداد انتقال کالا، خدمات، پول و اسناد تجاری از طـریق ابزارهای پیشرفتـه الکترونیکی میباشد. اهمیت این پدیده به لحاظ نقش آن در دگـرگـون نمودن بازار جهانی است که بخشهای بزرگی همانند تجارت، مخابرات، آمـوزش و پرورش، بهداشت و حتی دولت را تحت تأثیر قــرار میدهـد. عـدم بهرهگیری از تجـارت الکترونیکـی به معنای از دست رفتن فرصتهای لحظهای زودگذر در تجارت جهانـی، تضعیف موقعیت رقابتی و منزوی گشتن در عرصه تجارت بین المللی است. آگاهـی بر این امر، کشـورهای مختلف را به توسعه تجارت الکترونیکی رهنمون کرده است؛ اما رشد این تجارت با طرح مسائل حقوقی متعددی در زمینه قواعد حاکم بر قــراردادها، صلاحیتهای فـراملـی، انتخاب قـانـون حاکم و ادله اثبات دعوی همـراه بوده است که یافتن پاسخی برای آن در نظامهای حقوقی ضرورتی انکار ناپذیر میباشـد. از این رو کشـورهای مختلف و سازمانهای بینالمللی و منطقهای در صدد وضع و پیشبینی قانـون در این زمینه بر آمدهاند. سیستم حقـوقـی کشور ما نیز از این گردونه خارج نمیباشد و در این راستا میتوانـد از تجارب دیگر ملتها و الگوهای نهادهای بینالمللی بهره بگیرد.
قواعد حاکم بر قراردادهای الکترونیکی مجموعه مقالاتی است که نخستین بخش آن مشتمل بر مفهوم، اهمیت، انواع و منابع تجارت الکترونیکی ارائه میگردد. بررسی تدابیر ایمنی و قواعد راجع به انعقاد قرارداد و آثار مترتب بر آن که تعمق در دیدگاههای فقهی را نیز بهمراه دارد، در قسمتهای آتی خواهد آمد.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
الف) مفهوم تجارت الکترونیکی
ب) اهمیت و سرعت رشد تجارت الکترونیکی
ج) انواع تجارت الکترونیکی
1- تجارت الکترونیکی کسب و کار، کسب و کار
2- تجارت الکترونیکی کسب و کار با مشتری
3- تجارت الکترونیکی مشتری با مشتری
د) منابع حقوقی تجارت الکترونیکی
1-د- قواعد سازمانهای بین المللی و منطقهای
1-1-د- آنسیترال
2-1-د- موسسه بین المللی برای وحدت حقوق خصوصی
3-1-د- اتحادیه اروپا
4-1-د- سازمان توسعه همکاری اقتصادی
5-1-د- اتاق بازرگانی بین المللی
2-د- سازمانهای واضع استاندارد
3-د- قوانین داخلی کشورها
منابع و مآخذ